F.A.Q. Ofte Stillede Spørgsmål.

Her kan du finde svar på de ofte stillede spørgsmål vi får som udlejere. Hvis du har spørgsmål til nedenstående, så er du velkommen til at kontakte os på 97 11 86 66.

Spørgsmål
GenereltProblemer & LøsningerIndflytning & Udflytning
Generelt
Må jeg holde husdyr?
Hold af husdyr er ikke tilladt. Der kan dog gives særskilt tilladelse hertil i Nørregade, Nygade, Tolstedhaven og Golfparken. Tilladelsen skal være skriftlig fra udlejers side.
Hvordan får jeg internet?
  • På Banegårdspladsen: Internet kan tilkøbes særskilt hos Waoo på tlf. 70 15 15 60. OBS! Det månedlige antennebidrag vil automatisk dække den lille TV-pakke – ønsker du at benytte dette beløb til internet i stedet, bedes du kontakte Waoo. Ved indgangen til lejligheden sidder en router. Tilslut den til en computer eller evt. en ekstern trådløs router og etabler forbindelse. Hvis du bliver bedt om en aktiveringskode, bedes du kontakte Waoo.  Tilslut netværkskablet fra computeren til port 1 på fiberboksen og du er på.
  • På Østergade/ Fonnesbechsgade: Internet kan tilkøbes særskilt hos Waoo på tlf. 70 15 15 60. Ved indgangen til lejligheden sidder en router. Tilslut den til en computer eller evt. en ekstern trådløs router og etabler forbindelse. Hvis du bliver bedt om en aktiveringskode, bedes du kontakte Waoo.  Tilslut netværkskablet fra computeren til port 1 på fiberboksen og du er på.
  • På Nørregade/ Nygade: Internet kan tilkøbes særskilt hos YouSee på tlf. 70 70 40 40. YouSee vil derefter sende en trådløs router. Denne router skal tilsluttes signalet i stuen og en aktiveringskode vil blive påkrævet ved førstegangsbrug af internettet. Denne modtager du direkte fra YouSee ved køb af internet.
  • I Holmparken / Herregårdsparken: Internet kan tilkøbes særskilt hos Waoo på tlf. 70 15 15 60. Der er installeret fibernet bokse i alle lejligheder. I Holmparken er de placeret i udestuen og i Herregårdsparken er de placeret i stuen. Tilslut den til en computer eller evt. en ekstern trådløs router og etabler forbindelse. Hvis du bliver bedt om en aktiveringskode, bedes du kontakte Waoo.  Tilslut netværkskablet fra computeren til port 1 på fiberboksen og du er på.
  • I Golfparken: Jacobsen Group har ingen foreningsaftaler omkring TV/internet i Golfparken.
  • I Tolstedhaven: Internet kan købes særskilt hos YouSee på tlf. 70 70 40 40. YouSee vil derefter sende en trådløs router. Denne router skal tilsluttes signalet i stuen og en aktiveringskode vil blive påkrævet ved førstegangsbrug af internettet. Denne modtager du direkte fra YouSee ved køb af internet.
Hvordan får jeg TV-Signal?
  • På Banegårdspladsen: I lejlighedens stue, er et TV-signal input, som kan tilsluttes direkte til dit TV. Få hjælp til kanalsøgningher.
  • På Østergade / Fonnesbechsgade: I lejlighedens stue, er et TV-signal input, som kan tilsluttes direkte til dit TV. Få hjælp til kanalsøgning her.
  • I Nørregade / Nygade: I lejlighedens stue, er et TV-signal input, som kan tilsluttet direkte til dit TV. Få hjælp til kanalsøgningher.
  • I Holmparken / Herregårdsparken: TV-Signalet finder du på altanen eller i stuen, som kan tilkobles direkte til dit TV. Få hjælp til kanalsøgning her.
  • I Golfparken: Jacobsen Group har ingen foreningsaftaler omkring TV/internet i Golfparken.
  • I Tolstedhaven: I lejlighedens stue, er et TV-signal input, som kan tilsluttet direkte til dit TV. Få hjælp til kanalsøgning her.
Hvad er aconto vand/varme?
  • Banegårdspladsen/ Østergade / Fonnesbechsgade / Golfparken: Hver måned opkræver vi et aconto beløb for hhv. vand og varme. Ved årets udgang aflæses samtlige målere af Techem, der på baggrund af disse aflæsninger udarbejder et forbrugsregnskab for ejendommen. Har du spørgsmål til aflæsningerne, bedes du kontakte Techem på tlf. 87 44 77 00 eller på mail info@techem.dk Vi modtager typisk regnskaberne i løbet af april/maj måned for det foregående år. Ud fra disse vil det fremgå om du har betalt for meget eller for lidt i løbet af forbrugsåret – du vil derfor enten få penge tilbage eller blive opkrævet ekstraordinært. Vi regulerer samtidigt de fremtidige aconto opkrævninger, så de forhåbentligt stemmer overens med det aktuelle forbrug fremover.
  • I Holmparken / Herregårdsparken: Hver måned opkræver vi et aconto beløb for hhv. vand og varme. Ved årets udgang aflæses samtlige målere af Ista Danmark A/S, der på baggrund af disse aflæsninger, udarbejder et forbrugsregnskab for ejendommen. Har du spørgsmål til aflæsningerne, bedes du kontakte Ista Danmark A/S på tlf. 77 32 33 34 (hverdage kl. 9.00-14.00) eller på mail ista@ista.dkVi modtager typisk regnskaberne i løbet af april/maj måned for det foregående år. Ud fra disse vil det fremgå om du har betalt for meget eller for lidt i løbet af forbrugsåret – du vil derfor enten få penge tilbage eller blive opkrævet ekstraordinært. Vi regulerer samtidigt de fremtidige aconto opkrævninger, så de forhåbentligt stemmer overens med det aktuelle forbrug fremover.
  • I Nørregade / Nygade / Tolstedhaven: Afregning af vand og varme sker direkte til forsyningsselskaberne.
Hvad er trappevask?
  • Banegårdspladsen / Østergade / Fonnesbechsgade / Holmparken / Herregårdsparken / Golfparken: I lejekontraktens § 10, er det angivet at lejer har forpligtelsen til renholdelse af trapper og vægge, på skift med de øvrige beboere i opgangen. Dog påtager udlejer sig renholdelse, så længe arbejdskraft kan skaffes. Alle beboere bliver således opkrævet et månedligt beløb for trappevask. Denne post dækker Jacobsen Groups udgift til rengøring af trapper og opgange, der på nuværende tidspunkt udføres af rengøringsfirmaet ABJ Rengøring.
  • Nørregade / Nygade / Tolstedhaven: Der er ingen aftale om trappevask.
Hvad er antennebidrag?
  • Banegårdspladsen / Østergade / Fonnesbechsgade / Holmparken / Herregårdsparken: Der bliver månedligt opkrævet et antennebidrag via huslejeopkrævningen. Dette beløb dækker udgiften til den foreningsaftale der er lavet med Waoo. Beløbet kan enten benyttes til dækning af den lille tv-pakke eller bruges til internet.
  • Nørregade / Nygade / Tolstedhaven: Der bliver månedligt opkrævet et antennebidrag via huslejeopkrævningen. Dette beløb dækker udgiften til den foreningsaftale der er lavet med YouSee og giver dermed adgang til den lille tv-pakke.
  • Golfparken: Der er ingen foreningsaftale i Golfparken.
Hvad er depositum og forudbetalt leje?
  • Depositum: Depositum står til sikkerhed for dine forpligtelser i forbindelse med lejemålets stand, typisk til istandsættelse ved fraflytning. Depositummet svarer altid til 3 måneders leje og reguleres derfor også ved den årlige lejeregulering.
  • Forudbetalt leje: Forudbetalt leje står til sikkerhed for dine forpligtelser i forbindelse med huslejebetalingen. Den forudbetalte leje svarer altid til 1 måneds husleje og reguleres således også ved den årlige lejeregulering.
Problemer & Løsninger
Der er opstået en nødsituation, hvem ringer jeg til?

En nødsituation defineres som en pludselig opstået hændelse/situation, der udgør (eller potentielt kan udgøre) fare for enten beboere eller ejendommen.

I sådan et tilfælde skal du naturligvis ALTID ringe.

Du skal IKKE ringe på vagttelefonen, hvis du skal have et nyt skilt på din postkasse, hvis du har tabt en nøgle eller i andre situationer der sagtens kan vente til førstkommende arbejdsdag. Gør du det alligevel, vil du blive faktureret for denne overtidsbetaling.

Hvad gør jeg, hvis jeg har mistet min nøgle?
  • Banegårdspladsen / Østergade / Fonnesbechsgade / Golfparken: Er du blevet låst ude indenfor almindelig arbejdstid, kan kontoret kontaktes på tlf. 97 11 86 66 mandag-torsdag fra kl. 09.00-16.00 og fredag fra kl. 09.00-12.00. Det vil i dette tidsrum være muligt at få døren låst op af en vicevært. Er du blevet låst ude udenfor almindelig arbejdstid, bedes du ringe efter en låsesmed.Hvis du mister en nøgle bedes du kontakte Anders Fischer, der kan træffes på tlf. 97 11 86 66 alle hverdage mellem 09.00-10.00 eller på af@jacobsengroup.dk Nøglerne er systemnøgler og kan derfor ikke rekvireres af den enkelte beboer. Du vil efterfølgende blive faktureret for de bestilte nøgler.
  • Holmparken / Herregårdsparken / Tolstedhaven / Nørregade / Nygade: Er du blevet låst ude fra din lejlighed har Jacobsen Group desværre ingen mulighed for at låse døren op. Du bedes i det tilfælde ringe efter en låsesmed.Hvis du mister en nøgle bedes du kontakte Anders Fischer, der kan træffes på tlf. 97 11 86 66 alle hverdage mellem 09.00-10.00 eller på af@jacobsengroup.dk Nøglerne er systemnøgler og kan derfor ikke rekvireres af den enkelte beboer. Du vil efterfølgende blive faktureret for de bestilte nøgler.
Hvad gør jeg, hvis noget er gået i stykker - og det er min fejl?

Hvis du har ødelagt noget, som er essentielt for dine levevilkår i lejligheden, bedes du kontakte ejendomsinspektør Anders Fischer og aftale en eventuel udbedring af skaden. Anders kan træffes på tlf. 97 11 86 66 alle hverdage mellem kl. 09.00-10.00 eller på mail af@jacobsengroup.dk Alternativt kan du selv hyre en håndværker til at udbedre skaden hvis muligt. Bemærk at det selvfølgelig skal gøres professionelt.

Hvis skaden ikke er essentiel for lejligheden, kan skaden udbedres ved istandsættelse, i forbindelse med fraflytning.

Hvad gør jeg, hvis noget er gået i stykker - og det er ikke min fejl?

Hvis noget som tilhører lejligheden er gået i stykker, og det ikke er din fejl, bedes du kontakte ejendomsinspektør Anders Fischer og aftale udbedring af skaden. Anders kan træffes på tlf. 97 11 86 66 alle hverdage mellem kl. 09.00-10.00 eller på mail af@jacobsengroup.dk

Hvis skaden ikke er sket som følge af mislighold, vil vi selvfølgelig udbedre skaden.

Hvad gør jeg, hvis jeg har en klage over naboen- eller andre beboere?

Som udgangspunkt går vi ud fra, at vore beboere ikke ønsker at genere hinanden bevidst. Sker dette alligevel, opfordrer vi beboere til at kontakte os hurtigst muligt, således at problemet kan blive løst. Alle klager foregår anonymt. Der er to forskellige typer gener;

  • Almindelige gener
    Almindelige gener kan f.eks. være at en beboer ikke respekterer vasketiderne på tavlen i vaskekælderen, at en lejer parkerer deres cykel op ad bygningen eller lignende. Disse former for gener er ikke imod Husordenen, men vi vil selvfølgelig tage kontakt til vedkommende og frabede os denne adfærd, såfremt det er til gene for de øvrige beboere.
  • Brud på ejendommens Husorden
    Den anden form for gener, er direkte brud på Husordenen og dermed også lejekontraktens reglement. Dette kan f.eks. være klager over støj, hold af husdyr eller lignende. For at kunne udfærdige en reel klage, skal klagen sendes skriftlig til kontoret til info@jacobsengroup.dk eller til Jacobsen Group ApS, Nygade 3C, 7400 Herning. Der vil på baggrund af klagen blive oprettet en skrivelse, hvor klagende lejer selvfølgelig fremgår anonymt. Modtager en lejer 3 klager vedr. brud på Husordenen vil dette resultere i en ophævelse af lejekontrakten.
Indflytning & Udflytning
Hvad sker der når jeg flytter ind?
  1. Kontakt
    Her på siden kan du finde de lejligheder der er ledige i øjeblikket. Du er altid velkommen til at kontakte vores udlejningschef Rikke Brauer-Nielsen, på tlf. 30 57 18 23 eller på mail rbn@jacobsengroup.dk og høre mere om de forskellige lejligheder.
  2. Fremvisning
    Har du interesse i et eller flere lejemål, har du mulighed for at booke en fremvisning hos Rikke, hvor I sammen tager ud og ser de forskellige lejemål.
  3. Lejekontrakt og betaling
    Når I har fundet din nye lejlighed, vil du få udleveret et ansøgningsskema. Der vil på baggrund af dette blive udfærdiget en lejekontrakt, som forventes returneret i underskrevet stand senest 8 dage efter modtagelsen.
    14 dage før indflytningen, betales der et engangsbeløb for depositum, forudbetalt leje samt første måneds husleje. Depositum svarer altid til 3 måneders husleje og forudbetalt leje svarer altid til 1 måneds husleje.
  4. Indflytning
    På dagen for indflytning vil der blive afholdt et indflytningssyn. Du vil her gennemgå lejlighedens stand sammen med en af vores viceværter, hvorefter nøgler mv. vil blive udleveret.
    Der vil blive udfærdiget en rapport på baggrund af indflytningssynet, der beskriver lejemålets stand. Har du tilføjelser af eventuelle skjulte fejl og mangler, har du mulighed for at sende os en mail eller et brev til info@jacobsengroup.dk eller til Jacobsen Group ApS, Nygade 3C, 7400 Herning, hvori disse fejl og mangler beskrives. Når viceværten har læst og godkendt manglerne, vil du modtage en bekræftelse retur.
  5. Nyd det
    Slap af og nyd din nye lejlighed. Internet og tv er allerede installeret og kan hurtigt tilkobles. Opstår der skader, kan du altid kontakte vores viceværter på tlf. 97 11 86 66, alle hverdage mellem 9.00-10.00 eller via mail af@jacobsengroup.dk Skulle der opstå spørgsmål, er du velkommen til at kontakte kontoret – vi bestræber os altid på at svare dig indenfor 24 timer. Vi glæder os til at byde dig velkommen.
Hvad sker der når jeg vil flytte ud?
  1. Opsigelse
    Du kan opsige dit lejemål med 3 måneders varsel til den første i en måned – sender du f.eks. opsigelsen den 20. januar så er lejemålet opsagt pr. den 1. februar. Opsigelsen skal være skriftlig og skal sendes 3 måneder før den ønskede fraflytningsdato.
    Du bedes oplyse at du ønsker at opsige lejemålet, hvilket lejemål der er tale om og til hvilken dato du forventer at fraflytte. Du kan sende din opsigelse enten på mail til info@jacobsengroup.dk eller som brev til Jacobsen Group ApS, Nygade 3C, 7400 Herning.
  2. Bekræftelse
    Som bekræftelse herpå, vil du modtage et brev med informationer omkring din fraflytning, aftale om fraflytningssyn samt et fraflytningsskema der bedes udfyldt og returneret.
  3. Returnering af fraflytningsskemaet
    Så snart du kender din nye adresse, bedes du returnere fraflytningsskemaet. På skemaet vil du blive bedt om at udfylde oplysninger om din nye adresse, ønsket fraflytningsdato, dine præferencer i forhold til fremvisninger af lejemålet samt et kontonummer til udbetaling af et eventuelt restdepositum.
  4. Bookning af fraflytningssyn
    Der vil automatisk blive booket et fraflytningssyn 14. dage før opsigelsesperiodens udløb. Ønsker du at fraflytte lejemålet før, skal dette oplyses i fraflytningsskemaet. Synet kan da ændres ved at kontakte den ansvarlige vicevært. I et sådant tilfælde vil vi naturligvis gøre hvad vi kan for at genudleje lejemålet til den ønskede dato.
  5. Afholdelse af fraflytningssyn
    Lejemålet skal være fraflyttet, ryddet og rengjort, 14 dage før opsigelsesperiodens udløb/genudlejningen, således at lejemålet kan renoveres. Denne renovering vil typisk bestå i maling af vægge og slibning af gulve. Ved fraflytningssynet vil du gennemgå lejemålets stand sammen med en af vores viceværter, der herefter vil afgive tilbud på renovering. Du kan da vælge at acceptere tilbuddet, eller stå for renoveringen selv ved brug af eksterne faglærte håndværkere.
  6. Modtagelse af flytteopgørelse
    Du vil ved opsigelsesperiodens udløb modtage flytteopgørelsen efter få dage.
  7. Modtagelse af vand- og varmeregnskab
    På Nygade, Nørregade og i Tolstedhaven foregår afregning af vand og varme direkte til forsyningsselskaberne og du vil således ikke modtage yderligere fra os vedr. vand- og varme. På Banegårdspladsen, Østergade, Fonnesbechsgade, Golfparken, Holmparken og i Herregårdsparken, vil der hvert år i april måned blive udsendt vand- og varmeregnskaber for det forrige forbrugsår. Herefter vil du ikke modtage mere fra os. Vi håber at du har været glad for at bo i lejligheden og vi hører gerne feedback fra dig.