F.A.Q. Ofte Stillede Spørgsmål.

Som Hernings største udlejer af lejligheder og ejendomme til erhverv, får vi naturligt nok mange forskellige spørgsmål fra vores lejere. Vi har i her besvaret de mest gængse spørgsmål, vi får fra vores lejere.

Kontakt os hvis du ikke finder svar

Vi har besvaret de mest almindelige spørgsmål her på siden, men hvis du har et eller spørgsmål du ikke kan finde svar på her, så er du velkommen til at kontakte os. Klik her for at gå til kontaktsiden.

Spørgsmål
GenereltProblemer & LøsningerIndflytning & Udflytning
Generelt
Må jeg holde husdyr?

Hold af husdyr er ikke tilladt i vores ejendomme. Der kan dog ansøges om tilladelse til at holde husdyr i Nørregade, Nygade, Tolstedhaven og Golfparken. Tilladelsen skal være skriftlig fra udlejers side.

Hvad er antennebidrag?

Banegårdspladsen / Østergade / Fonnesbechsgade / Holmparken / Herregårdsparken / Nørregade / Tolstedhaven / Nygade 3A – 3D: 
Der bliver månedligt opkrævet et antennebidrag via huslejeopkrævningen. Dette beløb dækker udgiften til den foreningsaftale der er lavet med Waoo. Beløbet kan enten benyttes til den lille tv-pakke eller en internetforbindelse.

Nygade 1A – 1B:
Der bliver månedligt opkrævet et antennebidrag via huslejeopkrævningen. Dette beløb dækker udgiften til den foreningsaftale der er lavet med YouSee og giver dermed adgang til den lille tv-pakke eller en internetforbindelse.

Golfparken / Egelunden:
Der er ingen foreningsaftale i Golfparken og Egelunden.

Hvordan får jeg internet og TV?

Banegårdspladsen / Østergade / Fonnesbechgade / Nørregade / Nygade 3A – 3D / Herregårdsparken / Holmparken / Tolstedhaven:
Det månedlige antennebidrag dækker enten den lille TV-pakke eller en internetforbindelse. For at få adgang til internettet eller TV kanalerne skal du kontakte Waoo på tlf. 70 15 15 60. En router er allerede installeret i lejligheden, så det er nemt at etablere forbindelse til nettet.

Nygade 1A til 1D / Golfparken: 
Internet og TV kanaler kan tilkøbes hos YouSee på tlf. 70 70 40 40. YouSee sender en trådløs router, så du kan komme på nettet, og åbner op for TV signalet.

Egelunden: 
Internet og TV kanaler kan købes fra Dansk Kabel TV på tlf. 69 12 12 12.

Hvad er aconto vand/varme?

Banegårdspladsen/ Østergade / Fonnesbechsgade / Golfparken:
Hver måned opkræver vi et aconto beløb for hhv. vand og varme. Ved årets udgang aflæses samtlige målere af Techem, der på baggrund af disse aflæsninger udarbejder et forbrugsregnskab for ejendommen. Vi modtager typisk regnskaberne i løbet af april/maj måned for det foregående år.

Ud fra disse vil det fremgå om du har betalt for meget eller for lidt i løbet af forbrugsåret – du vil derfor enten få penge tilbage eller blive opkrævet ekstraordinært. Vi regulerer samtidigt de fremtidige aconto opkrævninger, så de stemmer overens med det aktuelle forbrug fremover. Har du spørgsmål til aflæsningerne, bedes du kontakte Techem på tlf. 87 44 77 00 eller på mail info@techem.dk

I Holmparken / Herregårdsparken:
Hver måned opkræver vi et aconto beløb for hhv. vand og varme. Ved årets udgang aflæses samtlige målere af Ista Danmark A/S, der på baggrund af disse aflæsninger, udarbejder et forbrugsregnskab for ejendommen. Vi modtager typisk regnskaberne i løbet af april/maj måned for det foregående år.

Ud fra disse vil det fremgå om du har betalt for meget eller for lidt i løbet af forbrugsåret – du vil derfor enten få penge tilbage eller blive opkrævet ekstraordinært. Vi regulerer samtidigt de fremtidige aconto opkrævninger, så de stemmer overens med det aktuelle forbrug fremover. Har du spørgsmål til aflæsningerne, bedes du kontakte Ista Danmark A/S på tlf. 77 32 33 34 (hverdage kl. 9.00-14.00) eller på mail ista@ista.dk

I Nørregade / Nygade / Tolstedhaven / Egelunden:
Afregning af vand og varme sker direkte til forsyningsselskaberne.

Hvem står for trappevask?

Banegårdspladsen / Østergade / Fonnesbechsgade / Holmparken / Herregårdsparken / Golfparken / Nørregade / Nygade: 
I lejekontraktens § 10, er det angivet at lejer har forpligtelsen til renholdelse af trapper og vægge, på skift med de øvrige beboere i opgangen. Dog påtager udlejer sig renholdelse af opgangene. Alle beboere bliver således opkrævet et månedligt beløb for trappevask. Denne post dækker Jacobsen Groups udgift til rengøring af trapper og opgange, der på nuværende tidspunkt udføres af rengøringsfirmaet K Weis A/S. Har du spørgsmål til trappevask, kan du kontakte K Weis på tlf. 88 44 02 05 eller på mail info@kweis.dk.

Tolstedhaven/Egelunden:
Der er ingen aftale om trappevask.

Hvad er depositum?

Depositum:
Depositum står til sikkerhed for dine forpligtelser i forbindelse med lejemålets stand, typisk til istandsættelse ved fraflytning. Depositummet svarer altid til 3 måneders leje og reguleres derfor også ved den årlige lejeregulering.

Problemer & Løsninger
Der er opstået en nødsituation, hvem ringer jeg til?

Ring på tlf. 97 11 86 66

Indenfor almindelig åbningstid vil du komme i kontakt med kontoret. Uden for almindelig åbningstid skal du taste 0 for at komme igennem til vagttelefonen.

Du skal IKKE ringe til vagttelefonen hvis situationen ikke er akut. Ringer du alligevel betaler du selv for håndværkerens tid.

En nødsituation defineres som en pludselig opstået hændelse/situation, der udgør, eller kan udvikle sig til at udgøre, en fare for enten beboere eller ejendommen.

En nødsituation kan f.eks. være:

Utætte vandrør eller radiatorer

Tilstoppede afløb der kan føre til vandskade

Opstået vandskade grundet utæt vindue eller tagkonstruktion

Brand i ejendommen det medfølger skader på bygninger

Mangel på strøm, vand eller varme

Er situationen ikke akut, kan du ringe til viceværten på tlf. 97 11 86 66 alle hverdage mellem 9.00 og 10.00.

Hvad gør jeg, hvis jeg har mistet min nøgle?

Banegårdspladsen / Østergade / Fonnesbechsgade / Golfparken:
Er du blevet låst ude indenfor almindelig arbejdstid, kan kontoret kontaktes på tlf. 97 11 86 66 mandag-torsdag fra kl. 09.00-16.00 og fredag fra kl. 09.00-12.00. Det vil i dette tidsrum være muligt at få døren låst op af en vicevært. Er du blevet låst ude udenfor almindelig arbejdstid, bedes du ringe efter en låsesmed. Hvis du mister en nøgle bedes du kontakte viceværten, der kan træffes på tlf. 97 11 86 66 alle hverdage mellem 09.00-10.00. Nøglerne er systemnøgler og kan derfor ikke rekvireres af den enkelte beboer. Du vil efterfølgende blive faktureret for de bestilte nøgler.

Holmparken / Herregårdsparken / Tolstedhaven / Nørregade / Nygade / Egelunden:
Er du blevet låst ude fra din lejlighed har Jacobsen Group desværre ingen mulighed for at låse døren op. Du bedes i det tilfælde ringe efter en låsesmed. Hvis du mister en nøgle bedes du kontakte viceværten, der kan træffes på tlf. 97 11 86 66 alle hverdage mellem 09.00-10.00. Nøglerne er systemnøgler og kan derfor ikke rekvireres af den enkelte beboer. Du vil efterfølgende blive faktureret for de bestilte nøgler.

Hvad gør jeg, hvis noget er gået i stykker - og det er min fejl?

Hvis du har ødelagt noget, som er nødvendigt for at du kan bo i lejligheden, bedes du kontakte viceværten eller kontoret og aftale en eventuel udbedring af skaden. Viceværten kan træffes på tlf. 97 11 86 66 alle hverdage mellem kl. 09.00-10.00. Alternativt kan du selv hyre en håndværker til at udbedre skaden hvis muligt. Bemærk at det selvfølgelig skal gøres professionelt.

Hvis skaden ikke er essentiel for lejligheden, kan skaden udbedres ved istandsættelse, i forbindelse med fraflytning.

Hvad gør jeg, hvis noget er gået i stykker - og det er ikke min fejl?

Hvis noget som tilhører lejligheden er gået i stykker, og det ikke er din fejl, bedes du kontakte Viceværten eller kontoret og aftale udbedring af skaden. Viceværten kan træffes på tlf. 97 11 86 66 alle hverdage mellem kl. 09.00-10.00.

Hvis skaden ikke er sket som følge af mislighold, vil vi selvfølgelig udbedre skaden.

Hvad gør jeg, hvis jeg har en klage over naboen- eller andre beboere?

Vi går ud fra, at vores beboere ikke ønsker at genere hinanden bevidst. Men oplever du alligevel at noget generer dig, opfordrer vi beboerene til at kontakte os hurtigst muligt, så problemet kan blive løst. Alle klager vil blive behandlet anonymt, dog skal udlejer kende identiteten på alle parter.

Der er to forskellige typer gener;

Almindelige gener
Almindelige gener kan f.eks. være at en beboer ikke respekterer vasketiderne på tavlen i vaskekælderen, at en lejer parkerer deres cykel op ad bygningen eller lignende. Disse former for gener er ikke imod Husordenen, men vi vil selvfølgelig kontakte vedkommende og frabede os denne adfærd, hvis det er til gene for de øvrige beboere.

Brud på ejendommens Husorden
Den anden form for gener, er direkte brud på Husordenen og dermed også lejekontraktens reglement. Dette kan f.eks. være klager over støj, hold af husdyr eller lignende. For at kunne udfærdige en reel klage, skal klagen sendes skriftlig til kontoret til info@jacobsengroup.dk eller til Jacobsen Group ApS, Nygade 3C, 7400 Herning. Der vil på baggrund af klagen blive oprettet en skrivelse, hvor klagende lejer selvfølgelig fremgår anonymt. Dog skal Jacobsen Group kende identiteten på alle parter. Modtager en lejer 3 klager vedr. brud på Husordenen vil dette resultere i en ophævelse af lejekontrakten.

Brug og salg af euforiserende stoffer

Hos Jacobsen Group tolerere vi ikke at vores lejere bruger eller sælger narkotika.

Brug eller salg af euforiserende stoffer medfører øjeblikkeligt ophør af lejekontrakten uden varsel.

Indflytning & Udflytning
Hvad sker der når jeg flytter ind?

Kontakt
Her på siden kan du finde de lejligheder der er ledige i øjeblikket. Du er altid velkommen til at kontakte vores udlejningschef Rikke Brauer-Nielsen, på tlf. 30 57 18 23 eller på mail rbn@jacobsengroup.dk og høre mere om de forskellige lejligheder.

Fremvisning
Har du interesse i et eller flere lejemål, har du mulighed for at booke en fremvisning hos Rikke, hvor I sammen tager ud og ser de forskellige lejemål.

Lejekontrakt og betaling
Når I har fundet din nye lejlighed, vil du få udleveret et ansøgningsskema, som vi skal have retur i henhold til GDPR lovgivningen. Der vil på baggrund af dette blive udfærdiget en lejekontrakt, som forventes returneret i underskrevet stand senest 8 dage efter modtagelsen.
14 dage før indflytningen, betales der et engangsbeløb for depositum, forudbetalt leje samt første måneds husleje. Depositum svarer altid til 3 måneders husleje og forudbetalt leje svarer altid til 1 måneds husleje.

Indflytning
På dagen for indflytning vil der blive afholdt et indflytningssyn. Du vil her gennemgå lejlighedens stand sammen med en af vores viceværter, hvorefter nøgler mv. vil blive udleveret.
Der vil blive udfærdiget en rapport på baggrund af indflytningssynet, der beskriver lejemålets stand. Har du tilføjelser af eventuelle skjulte fejl og mangler, har du mulighed for at sende os en mail eller et brev til info@jacobsengroup.dk eller til Jacobsen Group ApS, Nygade 3C, 7400 Herning, hvori disse fejl og mangler beskrives. Når viceværten har læst og godkendt manglerne, vil du modtage en bekræftelse retur.

Nyd det
Slap af og nyd din nye lejlighed. Internet og tv er allerede installeret og kan hurtigt tilkobles. Opstår der skader, kan du altid kontakte vores viceværter på tlf. 97 11 86 66, alle hverdage mellem 9.00-10.00. Skulle der opstå spørgsmål, er du velkommen til at kontakte kontoret. Vi glæder os til at byde dig velkommen.

Hvad sker der når jeg vil flytte ud?

Opsigelse
Du kan opsige dit lejemål med 3 måneders varsel til den første i en måned – sender du f.eks. opsigelsen den 20. januar så er lejemålet opsagt pr. den 1. februar. Opsigelsen skal være skriftlig og skal sendes 3 måneder før den ønskede fraflytningsdato.
Du bedes oplyse at du ønsker at opsige lejemålet, hvilket lejemål der er tale om og til hvilken dato du forventer at fraflytte. Du kan sende din opsigelse enten på mail til info@jacobsengroup.dk eller som brev til Jacobsen Group ApS, Nygade 3C, 7400 Herning.

Bekræftelse
Som bekræftelse herpå, vil du modtage et brev med informationer om din fraflytning, aftale om fraflytningssyn samt et fraflytningsskema der bedes udfyldt og returneret.

Returnering af fraflytningsskemaet
Så snart du kender din nye adresse, bedes du returnere fraflytningsskemaet. På skemaet vil du blive bedt om at udfylde oplysninger om din nye adresse, ønsket fraflytningsdato, dine præferencer i forhold til fremvisninger af lejemålet samt et kontonummer til udbetaling af et eventuelt restdepositum.

Bookning af fraflytningssyn
Der vil automatisk blive booket et fraflytningssyn ca.14. dage før opsigelsesperiodens udløb. Ønsker du at fraflytte lejemålet før, skal dette oplyses i fraflytningsskemaet. Synet kan da ændres ved at kontakte den ansvarlige vicevært.

Afholdelse af fraflytningssyn
Lejemålet skal være fraflyttet, ryddet og rengjort, 14 dage før opsigelsesperiodens udløb/genudlejningen, således, at lejemålet kan renoveres. Denne renovering vil typisk bestå i maling af vægge og slibning af gulve. Ved fraflytningssynet vil du gennemgå lejemålets stand sammen med en af vores viceværter, der herefter vil give et tilbud på renovering.

Modtagelse af flytteopgørelse
Du vil ved opsigelsesperiodens udløb modtage flytteopgørelsen efter få dage.

Modtagelse af vand- og varmeregnskab
I Nygade, Nørregade, Egelunden og i Tolstedhaven foregår afregning af vand og varme direkte til forsyningsselskaberne og du vil således ikke modtage yderligere fra os vedr. vand- og varme.

På Banegårdspladsen, Østergade, Fonnesbechsgade, Golfparken, Holmparken og i Herregårdsparken, vil der hvert år i april måned blive udsendt vand- og varmeregnskaber for det forrige forbrugsår. Herefter vil du ikke modtage mere fra os.

Vi håber at du har været glad for at bo i lejligheden og vi modtager gerne feedback fra dig.